5-15 min
10-30 pers
Reflektion
Diskussion
Avsluta
Stärka
Stärka: Jag
Stärka: NSF
Stärka: Nykterhet
Starta
Starta/Pausa
Utmana

Fyra hörn

Scouterna ska utifrån en given utmaning välja ett sätt att agera och motivera sin åsikt.
passar åldrarna
8-9 / 10-12 / 12-15 / 15-18
syfte:
Att bli medveten om sina valmöjligheter och åsikter och vad som kan påverka dessa. Att lära sig lyssna in och respektera andras tankar och åsikter.

  1. Tips

    >> Läs igenom Bra att veta om värderingsövningar
    >> Vid en fyra-hörnsövning kan det ibland finnas olika tolkningar av alternativen. Undvik då att tolka alternativen åt scouterna. Låt dem istället redogöra för sina tolkningar i gruppdiskussionerna.
    >> Gör hellre färre omgångar än att övningen blir långdragen. Då försvinner lätt effekten av att ta egen ställning och aktivt lyssna in andras åsikter.

    Ge gruppen fyra valmöjligheter utifrån en given situation eller ett påstående.
  2. Varje hörn i rummet motsvarar en valmöjlighet, dvs. ett ställningstagande. Det ska alltid finnas ett öppet hörn, dit scouterna kan gå om inget av de tre givna svarsalternativen stämmer överens med deras egen åsikt.
  3. Be scouterna stå kvar och prata några minuter med övriga personer i samma hörn om varför de valt att ställa sig just där. Om någon är ensam i ett hörn kan du som ledare samtala med den scouten.
  4. Led gruppsamtalet med hjälp av frågor riktade till scouterna i de olika hörnen och be dem berätta om sitt val. Det är frivilligt att prata och alltid okej att säga pass.
  5. Ge scouterna möjlighet att byta hörn, när de har fått höra åsikter från respektive hörn.

Uppstartare:

På en fredag vill jag helst äta…

1. glass
2. godis
3. chips
4. eget alternativ

Om jag missar bussen hem och nästa går om en timme…

1. börjar jag gå hemåt istället.
2. sätter jag mig och väntar på nästa buss.
3. försöker jag ringa någon som kan hämta mig.
4. eget alternativ.

FÖR SPÅRARSCOUTER OCH UPPTÄCKARSCOUTER

En kompis vill träffas efter skolan och se på film, men du har ingen lust. Vad gör du?

1. Säger som det är, att du inte har lust idag, men kanske en annan gång.
2. Hittar på en ursäkt till varför det inte går. Till exempel: ”Jag ska snart äta”.
3. Säger inget och går med på att träffas och se på film ändå.
4. Eget alternativ.

Jag blir mest påverkad av det…

1. mina föräldrar tycker.
2. mina kompisar tycker.
3. jag ser och läser på sociala medier.
4. eget alternativ.

Om jag möter en full person på gatan…

1. blir jag rädd.
2. bryr jag mig inte.
3. försöker jag gå över till andra sidan gatan.
4. eget alternativ.

När jag vill prata om viktiga saker med någon väljer jag…

1. en familjemedlem.
2. en kompis.
3. en lärare.
4. eget alternativ.

Det är disco i skolans gympasal. Ville har tillsammans med några kompisar gått ut för att ta lite frisk luft. Då tar en av kompisarna fram en cigarett som han tänder. Sedan bjuder han de andra. Vad tycker du att Ville ska göra?

1. Ta emot cigaretten och låtsas röka.
2. Säga inför alla att han inte vill ha.
3. Röka cigaretten.
4. Eget alternativ.

FÖR ÄVENTYRARSCOUTER OCH UTMANARSCOUTER

Det är lördag kväll. Alice ligger hemma i influensan och missar därför klassens sportlovsfest. Plötsligt piper Alice mobil till och hon får en film skickad till sig på klasskompisen Elsa. Elsa ser kraftigt berusad ut på filmen och Alice vet att det inte är första gången det händer.

Hon känner sig orolig för hur Elsa mår. Elsa och Alice brukar plugga tillsammans ibland men har inte träffats på länge nu. Vad ska Alice göra?

1. Prata med sina föräldrar.
2. Prata med Elsa.
3. Ingenting, det kanske löser sig.
4. Eget alternativ.

Du följer med en kompis på en fest där du inte känner så många. En del dricker alkohol, andra inte. När det är dags att gå hem upptäcker du att din kompis nog druckit lite för mycket och ni bor åt olika håll. Vad gör du?

1. Följer kompisen hem.
2. Ringer kompisens föräldrar och ber dem skjutsa hem kompisen.
3. Går hem själv och ser till att kompisen följer med några andra som ska åt samma håll som kompisen.
4. Eget alternativ.

Mohammed och Lucas har spelat fotboll i samma lag i flera år. Efter sommarlovet föreslår Mohammed att de ska ses och titta på film efter träningen. Lucas svarar att det inte är någon bra idé. Han berättar att hans mamma har problem med alkohol och att han därför inte vill ta hem några kompisar. Lucas ber Mohammed att inte berätta det för någon. Vad ska Mohammed göra?

1. Säga att det är okej och inte ta upp ämnet igen.
2. Fråga Lucas hur han mår och om han kan hjälpa till på något sätt.
3. Prata med en vuxen, exempelvis en förälder eller en lärare.
4. Eget alternativ.

Theo är med i ett e-sportlag som har spelat ihop i flera år. Det går bra och de har börjat få erbjudanden om sponsring. En stor turnering ligger framför dem och laget lägger all sin tid på att träna. Theo har börjat missa träningar den senaste tiden och blivit allt mer ofokuserad. Laget har, via sociala medier, fått reda på att Theo börjat festa väldigt ofta och de är nu rädda att han ska förstöra för laget inför den stora turneringen. Vad ska de göra?

1. Sparka honom från laget.
2. Prata med Theo och berätta om deras oro för honom och turneringen.
3. Ingenting och hoppas att det löser sig.
4. Eget alternativ.


Bygg ditt möte Kombinera övningar från våra fyra avsnitt nedan för att skapa ett helt scoutmöte
Tipsa Klartänkt!
Vi vill veta vad du tycker.
Ris, ros eller tips på nya övningar.



    Made with by Wonderfour digitalbyrå